- Dudukkan kanak-kanak di hadapan kelas.
- Guru hendaklah bercakap dengan suara yang tenang dan jelas.
- Tulisan guru mestilah terang dan jelas.
- Beri masa yang lebih kepada kanak-kanak dalam menyelesaikan kerja mereka.
- Berikan kelonggaran kepada mereka.
- Banyakkan penglibatan kanak-kanak dalam kemahiran lisan.
- Elakkan kerja-kerja rumah yang terlampau banyak.
- Semasa kanak-kanak lain sedang membaca sendiri, guru cuba ajarkan kanak-kanak bermasalah itu membaca secara fonetik.
- Jangan marahkan kanak-kanak jika tersalah mengeluarkan buku pelajaran tetapi bantulah dia.
- Sediakan bahan pengajaran yang baik.
- Gunakan aplikasi teori Gestalt.
- Tekankan ke atas pengamatan butiran.
- Konsep kedudukan dan orientasi huruf.
- Berikan latihan kemahiran urutan pandangan.
- Pengajaran menyela bertujuan untuk memperbaiki kemahiran membaca.
Sumber Dari : pemulihankhascikgucam.blogspot.com/.../bagaimana-cara-kita-membant...
Dari : Thaneswary a/p Arumugam
No comments:
Post a Comment